Паливний парадокс

Печать

Під кінець минулого тижня вітчизняний паливний ринок опинився на порозі виникнення доволі таки парадоксальної ситуації. З одного боку уряд та Антимонопольний комітет і далі вимагають від трейдерів зниження цін на бензин та дизпаливо у роздрібних мережах. Останні погоджуються із справедливістю вимог державних мужів і йдуть на відповідні поступки. З іншого боку – європейські котирування на нафту б’ють майже півторарічні рекорди зниження. А це, згідно із вимогами закону про запровадження плаваючих ставок акцизів на бензин та дизпаливо, загрожує суттєвим підвищенням податкового навантаження й, відповідно – зростанням цін на нафтопродукти в Україні.

Фото: vladnews.ru

Більшість українських друкованих та електронних ЗМІ на минулому тижні, посилаючись на експертно-аналітичну групу з питань функціонування ринку нафти і нафтопродуктів та розвитку нафтопереробної галузі при Кабінеті міністрів (ЕАГ), відрапортували про те, що у найближчі дні бензин в країні подешевшає на 20 копійок за літр.

Зокрема йшлося про те, що відповідно до домовленостей із основними операторами ринку нафтопродуктів, протягом тижня ціни на бензин повинні знизитися у два етапи: на 10 коп./л — з 29 травня і на стільки ж — з 4 червня. Договірні сторони констатували триваюче зниження цін на світлі нафтопродукти на європейських ринках, наявність достатнього запасу нафтопродуктів в Україні та істотне зниження цін на імпортоване пальне протягом останніх місяців.

Як зазначають обізнані джерела, попередньо представники уряду в ЕАГ наполягали на зниженні з 29 травня цін на 40-50 копійок, але в результаті дискусії з нафтотрейдерами було ухвалено рішення про поетапне зниження саме на 20 копійок за літр. Таке компромісне рішення пояснюється передусім тим, що учасники ринку все ще побоюються можливого виникнення ускладнень із стабільністю поставок нафтопродуктів з Білорусі через часткову переорієнтацію досить таки вагомих об’ємів до Російської Федерації, де ціни почали рости й, відповідно, - цей ринок став більш привабливим.

Однак, варто згадати й те, що ще недавно у Міненерговуглепромі говорили про необхідність зниження ціни на бензин на 60 коп./л, а на дизельне паливо — на 30 коп./л. Для цього були всі передумови, адже у першій половині травня ціна сирої нафти на європейському ринку знизилася на 9,2%, до 108,22 долара за барель. Спостерігалося також падіння цін на нафтопродукти в Європі - на бензин А-95 — на 7,9%, на дизельне паливо — на 3,4%.

Нагадаємо й про те, що ще на початку квітня міністр енергетики й вугільної промисловості Юрій Бойко заявляв про те, що уряд розраховує знизити роздрібні ціни на бензин А-95 до 10,50 грн./л і втримувати їх на цьому рівні.

Вже червень, а середня роздрібна ціна на А-95-й, за даними НТЦ «Псіхея», складає 11,14 грн./л, знизившись з початку травня всього на 9 копійок на літрі. Низькооктановий А-80 торгується нині в середньому по 10,27 грн./л, що на 0,51% дешевше, ніж тиждень тому. На 0,49% подешевшав на українських заправках і бензин марки А-92, середньоринкова ціна якого складає 10,76 грн./л. Дизпаливо впало в ціні за останні сім днів на 0,32% - до 10,04 грн./л., скраплений газ – на 1,04% - до 6,51 грн./л.

З огляду на таку повільну зміну цін в сторону зниження вітчизняними роздрібними операторами минулого понеділка Антимонопольний комітет України рекомендував учасникам ринку знизити ціни на бензин марки А-95 до «конкурентного рівня» у стислий термін. Проте в комітеті не вказали конкретні цінові рівні, до яких повинні прагнути трейдери. Мабуть малися на увазі ті ж 10,50 грн. за літр, озвучені раніше профільним міністром.

У комітеті впевнені, що на сьогоднішній день відсутні об'єктивні підстави для зростання цін або навіть утримання їх на існуючому рівні. Як аргумент наводяться наступні дані: у в період з 3 квітня до 10 травня ціни на сиру нафту знизилися на 12%, показники Platts зменшилися на 18,8%, в той час як ціни на АЗС у цих операторів в середньому зросли на 3%. Для належного реагування рітейлерам дано два тижні.

Все б було добре, але сплутати карти на паливному ринку може низхідна динаміка котирувань ф’ючерсів на біржі у Лондоні. Так, котирування нафти Brent у минулу п’ятницю вперше з початку лютого 2011 року впали нижче позначки 98 дол./барель. Якщо ціна протримається на такому рівні принаймні 10 днів, то акцизний податок в Україні може зрости на EUR60,5/т, або на 31%. А це дасть близько 60 коп. росту на літрі палива в роздробі.

Тож, усі ми, при закріпленні цін на нафту в Європі нижче позначки у 105 дол./барель, можемо і не дочекатися скільки-небудь суттєвого зниження вартості палива на АЗС. Навіть більше - замість зниження цін на паливо може відбутися їх зростання.

Тэги: бензин, нефтепродукты
Печать
Читайте в разделе
Анонс
Анонс
Выбор читателей
Партія Медведчука заявила, що її лідера хочуть убити нардепи Сергій Висоцький, Микола Княжицький та Андрій Левус. Кого, на вашу думку, явно бракує в цьому “списку жорстоких кілерів”?